Tugas dan Amanah

1 komen dan pendapat
Setiap guru empunya tugas dan amanah yang diberikan.Apabila sesuatu tugas dan amanah yang diberi hendaklah dilakukan dengan penuh rasa bertanggungjawab dan ikhlas.Memang sukar hendak mengetahui seseorang itu ikhlas atau tidak kerana penilaiannya di tangan Allah.

Apabila kita telah ditakdirkan menjadi seorang guru maka hendaklah kita lakukan kerja dengan dedikasi dan bertanggungjawab.Dalam hal ini sudah menjadi kewajipan seorang guru apabila tiba di sekolah hendaklah mendaftar kehadiran dibuku kedatangan guru mengikut masa dan tandatangan.Tidak boleh dilakukan oleh orang lain untuk menulisnya.Begitu juga masa pulang atau balik,perlu dicatatkan masanya.Ini semua sebagai prosedur dan langkah keselamatan diri guru tersebut.

Seterusnya sebagai guru perlu mengemaskini Buku Rekod Mengajar.Rancangan Pelajaran Tahunan perlu sedia ada dan Rancangan Pelajaran Harian perlu dilengkapkan sebelum kita mula mengajar pada setiap hari waktu kita bekerja.Jangan ambil mudah atau ambil ringan dalam hal sedemikian.Tiada alasan bagi seorang guru mengatakan lupa atau tak siap untuk menulis buku rekod mengajar.Buku rekod perlu dihantar ke pejabat untuk disemak oleh Guru Besar atau GPK.Ini semua adalah prosedur yang sepatutnya telah diketahui oleh semua guru.Tak perlulah hendak diingat-ingatkan selalu atau hendak dibebelkan kerana ini tugas kita sebagai guru.

Lagi satu kalau kita tak dapat datang atau ada masalah maklumkan lebih awal kepada pentadbir.Selesaikanlah masalah yang dihadapi dengan rasa selesa.Tak perlu rasa takut atau susah hati nak beritahu hal sebenar.Segalanya boleh dibincangkan dan diselesaikan.Bukan apa kalau beritahu lewat.sukar bagi pentadbir hendak mengatur jadual ganti.Maklumkan secara personal bukan ada orang pengantaraan. Apabila segala yang kita buat ini betul dan telus tiada rasa tertekan di jiwa dan kita dapat bekerja dengan rasa selesa dan santai walaupun kita dibebani dengan tugas yang berat.

Selain itu,masuklah ke kelas mengikut masa yang telah ditetapkan.Pastikan kelas yang kita mengajar di dalamnya bersih dengan muridnya yang siap sedia untuk menerima ilmu yang kita sampaikan.Pastikan suasana kelas kondusif dengan susunan meja yang teratur,papan hitam yang bersih,susunan buku dan carta yang kemaskini dan sebagainya.Pastikan kehadiran murid di dalam kelas mencukupi,dan bertanya ke mana murid yang tiada ketika itu sama ada tidak datang atau keluar kelas.Barulah kita mulakan mengajar dengan harapan agar murid kita menerima apa yang kita ajarkan.Sentiasa berdampingan dengan murid dan ambil tahu tentang reaksi murid sebelum,semasa dan selepas kita mengajar.

Jadikanlah kerja-kerja kita ini sebagai amal ibadah kita kepada Allah yang Esa.Sesungguhnya jika kita bekerja dengan niat untuk mencari keredhaan Allah banyak hikmah yang akan kita peroleh.Segalanya akan dipermudahkan Allah.Tempat kerja kita akan selamat dan ceria,anak didik kita ramai yang  berjaya dan rakan setugas kita pun berasa gembira dengan kita.




1 comment:

  1. Tambahan :

    1. Murid-murid menunggu guru masuk ke kelas, bukanya guru menunggu murid masuk ke kelasnya. Bertanggungjawablah, berapa banyak masa dihabiskan untuk pergerakan tersebut? Bertanggungjawablah dengan apa yang anda lakukan..

    2. Kalau nak senang apply jadi lecture, jadi pelajar je yang datang mengadap kita..!!

    ReplyDelete